TechBlog - wszystkie artykuły

WooCommerce - sklep internetowy w WordPressie. Co warto wiedzieć o rozwiązaniu?

Niezwykle popularny WordPress często używany jest także do prowadzenia projektów e-commerce. CMS może zostać przekształcony w sklep internetowy za pomocą darmowej wtyczki WooCommerce, która cechuje się dużymi możliwościami. Jeżeli wykorzystamy ponadto dodatki do plug-inu, możemy stworzyć w pełni funkcjonalną witrynę i zacząć prowadzić sprzedaż w sieci.

WordPress - nr 1 wśród CMS-ów

WordPress jest obecnie najczęściej używanym na świecie systemem zarządzania treścią. Wg agencji W3Techs może pochwalić się 61,8% udziałem w rynku. Druga w kolejności jest Joomla, która obsługuje jednak zaledwie 4,7% stron. 

Ogółem na WordPressie opartych jest 34% istniejących witryn (Kinsta). W tej liczbie znajduje się prawie 77 milionów blogów (DMR). Statystyki WordPressa pokazują, że co sekundę w witrynach opartych na tym CMS-ie pojawia się 6 nowych postów.

Do zalet systemu należą:

intuicyjność

Interfejs użytkownika zaprojektowany jest tak, aby tworzyć i edytować stronę w prosty sposób. Dzięki temu CMS nie wymaga od administratora długiego przeszkolenia, a czynności wykonywane są szybko i łatwo, co oszczędza zasoby naszego zespołu. 

Nie ma także konieczności posiadania wiedzy z dziedziny oprogramowania, czyli np. znajomości takich języków jak PHP czy HTML. Jednocześnie kod systemu można bez problemu samodzielnie edytować.

duża ilość motywów

Budowanie strony w WordPressie zaczynamy od wyboru motywu. Jeżeli chcemy tworzyć stronę wg własnego projektu graficznego, możemy zbudować autorski motyw, opierając się na jednym z podstawowych, bezpłatnych motywów dostępnych w CMS-ie. 

W tym przypadku uzyskamy pewność, że sklep będzie unikalny i dostosowany do naszych potrzeb. Dostępna jest także duża ilość motywów dla WooCommerce w takich sklepach jak np. Theme Forest.

rozległy ekosystem wtyczek

Developerzy stworzyli już  54 000 plug-inów dla WordPressa i wciąż pojawiają się nowe. Wtyczki są w stanie ułatwić budowę witryny metodą drag&drop, zoptymalizować wydajność oraz SEO strony, uzupełnić ją o nowe funkcjonalności czy edytować CSS. Plug-iny mogą także przyśpieszać i ułatwiać czynności administracyjne WordPressa.

Większość wtyczek jest dostępna za darmo lub w modelu freemium, gdzie mamy do dyspozycji podstawową wersję plug-inu a dodatkowe funkcje dostępne są po zakupieniu licencji.

responsywność

Właściwie nie zdarzają się już motywy, które nie byłyby dostosowane do urządzeń mobilnych. Dzięki temu nasza strona będzie się prawidłowo wyświetlała na smartfonach i tabletach. 

Wtyczki drag&drop służące do projektowania strony pozwalają także tworzyć design bezpośrednio na podglądzie mobilnym. Możemy to wykorzystać przy projektowaniu witryny za pomocą podejścia mobile first, czyli traktując jej wersję mobilną jako domyślną.

przyjazny SEO

Strony tworzone w WordPressie są zaprojektowane w sposób, który ułatwia działania SEO. Ich kod jest przyjazny Google, a tworzenie treści „czytelnych” z punktu widzenia wyszukiwarki nie stanowi problemu. Możemy także poprawić SEO naszej strony za pomocą dodatkowych wtyczek, takich jak Yoast, The SEO Framework, Rank Math czy All in One SEO Pack.  

rozległa społeczność

Wokół WordPressa skupiona jest olbrzymia społeczność użytkowników. W grupach Meetup poświęconych systemowi udział bierze ponad pół miliona osób, a na całym świecie odbywają się regularne spotkania WordUp oraz konferencje WordCamp, na których można podyskutować o CMS-sie. 

Z kolei na oficjalnym forum WordPressa znajduje się około 2 miliony wątków. Dzięki temu łatwo odnaleźć informacje na interesujące nas tematy i rozwiązać zaistniałe problemy. Członkowie społeczności publikują także użyteczne tutoriale na YouTube oraz blogach.


Wśród stosunkowo nielicznych wad CMS-u wymienić można konieczność instalacji często wielu wtyczek, aby zapełnić pełną funkcjonalność systemu. Niestety jednak plug-iny wpływają negatywnie na wydajność strony, dlatego warto korzystać jedynie z tych, które są nam rzeczywiście niezbędne.

Ze względu na popularność systemu mogą się także pojawić problemy z bezpieczeństwem. Zaradzić im można jednak poprzez regularną aktualizację CMS i wtyczek. Należy także dbać o ustanowienie mocnego hasła do panelu administracyjnego.

WooCommerce - jedna wtyczka, wiele możliwości

Jeżeli zdecydujemy się na stworzenie witryny w WordPressie, z łatwością możemy zbudować na jej podstawie sklep internetowy, używając w tym celu wtyczki WooCommerce. Plugin dysponuje dużymi możliwościami, ponadto jego funkcje rozbudujemy za pomocą opcjonalnych rozszerzeń. 

Podobnie jak WordPress, WooCommerce to otwarte oprogramowanie, czyli bezpłatne i które możemy dowolnie modyfikować. Dzięki temu, że jest łatwe w użytkowaniu i sprzęgnięte z WordPressem rozwiązanie to stało się bardzo popularne. Obecnie korzysta z niego aż 42% sklepów internetowych na świecie.

Do najważniejszych zalet WooCommerce należą:

niska cena wdrożenia

Sama wtyczka jest darmowa, aczkolwiek za wiele dodatków będziemy musieli już zapłacić. W porównaniu do alternatywnych systemów e-commerce koszt stworzenia sklepu internetowego w WooCommerce jest jednak znacznie niższy. Sklep możemy z powodzeniem wdrożyć samodzielnie lub zdecydować się na skorzystanie z usługi specjalistycznej firmy. 

duża liczba dodatków

Dzięki dodatkom (jest ich ponad 400) będziemy mogli dostosować WooCommerce do swoich potrzeb oraz rozwinąć jego funkcjonalności. Zainstalujemy dodatkowe usprawnienia poprawiające doświadczenie użytkownika, pozwalające np. na porównywanie produktów i zaawansowane ich filtrowanie czy tworzenie niestandardowych kart na stronach produktów.

Ułatwimy sobie również pracę dzięki plug-inom, które generują karty przewozowe i faktury czy udoskonalimy analizy, wykorzystując wtyczki sprzęgnięte z Google Analytics. Możemy także wykorzystać dodatki przy prowadzeniu działań marketing automation. 

Istnieje wiele rozszerzeń przeznaczonych na rynek polski. Dzięki temu zintegrujemy sklep z Allegro, systemami płatności czy magazynowo-księgowymi, a także ułatwimy sobie korzystanie z firm kurierskich.

Liczne dodatki są dostępne w modelu freemium - bezpłatnie otrzymujemy ich podstawowe funkcjonalności, zaś z zaawansowanych możemy korzystać po wykupieniu licencji.

elastyczność

Sklep można w dużym stopniu rozbudowywać z wykorzystaniem licznych rozszerzeń. W podstawowej wersji stworzymy za to nieograniczoną liczbę kategorii, dodając dowolną ilość produktów. 

Istnieje także bardzo duża liczba motywów WooCommerce, dzięki którym będziemy mogli dostosować stronę do własnych potrzeb. Wybierzemy nie tylko odpowiadający nam design, ale także formę rozwiązań UX. 

łatwość obsługi

Korzystanie z WooCommerce jest proste i intuicyjne. Dostęp do wtyczki otrzymujemy z poziomu panelu administracyjnego WordPressa, dlatego osoby, które znają ten łatwy w obsłudze CMS, nie będą miały problemu z zarządzaniem sklepem internetowym.

Ponadto rozbudowana społeczność sprawia, że znajdziemy dużą liczbę tutoriali na blogach czy YouTube. Istnieje też wiele forów internetowych, które pozwalają rozwiązać ewentualne problemy mogące pojawić się przy korzystaniu z systemu.

bezpieczeństwo

Dzięki temu, że WooCommerce jest rozwiązaniem open source, kod może być regularnie analizowany przez społeczność pod kątem bezpieczeństwa. Zgłaszanie błędów developerom produktu przekłada się na regularne aktualizacje wtyczki, które ograniczają ryzyko zagrożeń. 

wsparcie dla SEO

Wbudowane funkcje WooCommerce, a także dodatkowe wtyczki pozwalają skuteczniej pozycjonować sklep. Plugin został zaprojektowany z dużą dbałością o SEO. Pozwala na budowanych poprawnych, logicznie zorganizowanych oraz zoptymalizowanych stron i tworzenie np. przyjaznych adresów URL, czy breadcrumbs. Ponadto można za pomocą dodatkowych wtyczek WordPress jeszcze poprawić właściwości SEO witryny.

wbudowany blog

Jako że WooCommerce jest oparte na WordPressie, mamy możliwość łatwego prowadzenia bloga. Blog jest podstawowym narzędziem działań content marketingowych, które mogą nam pomóc w promocji sklepu. Przysłuży się także SEO. 

Za pomocą bloga możemy kreować wizerunek marki jako eksperta branży. Udostępniając czytelnikom wartościową wiedzę bez bezpośredniej intencji sprzedaży, uruchamiamy mechanizm swoistego rodzaju „wdzięczności”. W rewanżu za otrzymane treści użytkownicy mogą być skłonni do skorzystania z oferty sklepu.

Do wad WooCommerce można zaliczyć:

  • WooCommerce jest jedynie pluginem, co w pewnym stopniu ogranicza możliwość rozwoju sklepu,

  • w przypadku dużego asortymentu i znacznej liczby zamówień sklep wymaga daleko idącej optymalizacji,

  • należy własnoręcznie aktualizować system oraz wtyczki,

  • wiele spośród dodatków jest płatnych. Niektóre z funkcji, które wprowadzają, możemy uzyskać w ramach podstawowych wersji innych systemów,

  • w WooCommerce możemy odczuć brak niektórych funkcji służących do prowadzenia marketingu oraz mechanizmów zaawansowanego raportowania i analiz sprzedażowych. Uzyskamy je jednak za pomocą dodatków,

  • zdarzają się problemy z wydajnością sklepu, aczkolwiek je także można rozwiązać za pomocą wtyczek do WordPressa.

Zainteresował Cie ten artykuł?

Oferujemy profesjonalne wsparcie programistów w technologii WEB - napisz do nas!

Dla kogo WordPress z WooCommerce?

WordPress i WooCommerce stanowią dobrą alternatywę dla bardziej zaawansowanych systemów e-commerce, takich jak Prestashop czy Magento. Warto się zastanowić nad tą platformą jeżeli nie planujemy tworzyć bardzo rozbudowanego sklepu internetowego. 

W przypadku projektów, które chcemy rozwijać, możemy jednak dotrzeć do granic możliwości WooCommerce. Dlatego też dobrze jest uświadomić sobie przed uruchomieniem sklepu, jakie są nasze zamierzenia biznesowe.  

WooCommerce z powodzeniem obsłuży małe i średnie sklepy internetowe. Dla większych lub takich, które docelowo mogą być rozbudowywane, warto rozważyć alternatywne rozwiązania.  

Trzeba jednak pamiętać, że wdrożenie WooCommerce jest zdecydowanie szybsze i tańsze od wdrożeń Magento czy Prestashop. Dzięki licznym wtyczkom oraz dużej liczbie motywów sklep można także w dużym stopniu dostosować do swoich potrzeb. Jeżeli zatem zależy nam na niskim progu wejścia w biznes e-commerce, WordPress wraz z WooCommerce będą dobrym rozwiązaniem.

Cookies Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności