TechBlog - wszystkie artykuły

WooCommerce a inne systemy sklepów internetowych

Pośród rozwiązań e-commerce wielką popularnością cieszy się WooCommerce, jako prosty w obsłudze i niedrogi podczas wdrożenia. Warto jednak zwrócić uwagę także na inne systemy, gdyż spełniają one potrzeby różnego rodzaju użytkowników. Przedstawiamy najpopularniejsze z platform służących do tworzenia sklepów internetowych. 

Sklepy typu SaaS

Ze względu na niskie koszty, najczęściej wybieraną alternatywą dla WooCommerce jest oprogramowanie w modelu SaaS. Aby prowadzić za jego pomocą sklep internetowy, wystarczy uiszczać comiesięczną opłatę. Uzyskujemy w ten sposób dostęp do w pełni funkcjonalnej platformy, o której rozwój i utrzymanie dba jej dostawca. Oprogramowanie działa w chmurze obliczeniowej, dzięki czemu jest skalowalne i bezpieczne.

Najpopularniejszym systemem SaaS w Polsce jest Shoper. Użytkownicy decydują się także na Shoplo, Shopify, Skyshop, Clickshop oraz inne, gdyż na rynku istnieje więcej rozwiązań tego typu.

Ich wspólne zalety to:

niski koszt wdrożenia i utrzymania

Wdrożenie sklepu typu SaaS polega jedynie na podpisaniu umowy abonamentowej. Opłata ta jest także całkowitym kosztem, jaki ponosimy dla obsługi sklepu. Nie jesteśmy zmuszeni w związku z tym płacić za wdrożenie rozwiązania, hosting czy obsługę informatyczną projektu. Pozwala to dosyć trafnie ocenić budżet potrzebny na przedsięwzięcie.

brak konieczności aktualizacji

W przypadku innych platform e-commerce (także WooCommerce) musimy sami dbać o to, aby oprogramowanie pozostawało aktualne. Oznacza to nie tylko regularne instalowanie najnowszych wersji platformy, ale też posiadanych wtyczek. 

Niedopatrzenie w tym zakresie może narazić sklep na zagrożenia, ponieważ aktualizacje rozwiązują m.in. wykryte w trakcie użytkowania programu problemy z bezpieczeństwem. Aktualizacje sklepów SaaS wykonuje natomiast sam usługodawca.

wsparcie techniczne

Dostawca oprogramowania oddaje do naszej dyspozycji konsultantów, z pomocą których możemy rozwiązywać zaistniałe problemy techniczne lub uzyskiwać informacje dotyczące obsługi systemu. Oszczędzamy w ten sposób na kosztach kontaktu z informatykami.

Do największych wad SaaS należą:

brak dostępu do kodu źródłowego

Pełną kontrolę nad oprogramowaniem ma jego dostawca. Nie możemy samodzielnie modyfikować kodu źródłowego platformy, jak to ma miejsce w przypadku rozwiązań open source (czyli m.in. WooCommerce). Brak dostępu do API sprawia także, że utrudnione mogą być integracje sklepu z zewnętrznym oprogramowaniem.

mniejsze możliwości personalizacji

Brak dostępu do kodu źródłowego oprogramowania sprawia, że nie będziemy mogli modyfikować go w pełnym stopniu tak, aby dostosować sklep do naszych indywidualnych potrzeb. Często ewoluują w czasie, wraz z rozwojem biznesu, przez co możemy potrzebować indywidualnych rozwiązań.

problemy z SEO

Sklepy SaaS są zazwyczaj poprawnie zoptymalizowane pod względem SEO. Jeśli jednak będziemy chcieli wprowadzić indywidualne rozwiązania w tym zakresie, napotkamy na problem związany z brakiem dostępu do kodu źródłowego platformy. Wszystko to sprawia, że będziemy mieli ograniczony wpływ na proces pozycjonowania sklepu, podczas gdy w przypadku sklepów open source możliwości te są nieograniczone.

niższa liczba rozszerzeń

W sklepach SaaS mamy do wyboru ograniczoną liczbę rozszerzeń, co zmniejsza możliwości personalizacji witryny. Z kolei ekosystemy wtyczek platform open source są bardzo rozległe i wciąż się rozwijają, reagując na zmieniające się potrzeby użytkowników (do WooCommerce powstało np. już prawie 60 tys. wtyczek).

Zainteresował Cie ten artykuł?

Oferujemy profesjonalne wsparcie programistów w technologii WEB - napisz do nas!

PrestaShop

PrestaShop na polskim rynku może pochwalić się ponad 30% udziałem w rynku, co czyni z niego najpopularniejszą platformę e-commerce w naszym kraju.

Do głównych zalet oprogramowania należą:

otwarty kod i możliwość rozwoju

PrestaShop działa w modelu open source, co oznacza, że możemy swobodnie modyfikować kod oprogramowania. Różni to platformę od rozwiązań typu SaaS, ale łączy z innymi platformami otwartego oprogramowania, jak Magento czy WooCommerce.

Dzięki możliwości modyfikowania kodu otrzymujemy szansę na dostosowywanie sklepu do własnych potrzeb oraz znacznej jego rozbudowy. Spersonalizujemy także wygląd oraz bez problemu dodamy funkcje, które są nam indywidualnie potrzebne.

Wymaga to oczywiście od nas dalej idącej pracy w dziedzinie developmentu sklepu. Trzeba jednak zauważyć, że rozwiązania dostarczane w wersji podstawowej oraz rozszerzanej przez wtyczki mogą być wystarczające dla większości użytkowników. Sklep oparty na PrestaShop bez problemu zintegrujemy także z zewnętrznymi usługami, takie jak systemy płatności, księgowe, ERP czy usługi kurierskie.

Możliwości rozbudowy sklepu opartego na PrestaShop są wyraźnie większe niż w przypadku WooCommerce, jednak nie tak duże jak w Magento, który z powodzeniem obsłuży nawet najbardziej rozbudowane przedsięwzięcia.

funkcjonalność

Już wersja podstawowa oprogramowania oferuje wiele funkcjonalności niedostępnych dla sklepów SaaS. Dzięki temu uzyskamy m.in. natywne wsparcie wielojęzyczności i lokalizacji, możliwość tworzenia kont o różnych uprawnieniach, organizacji produktów za pomocą kategorii, tagów i powiązań pomiędzy produktami czy dostęp do narzędzi analityczno-marketingowych.

Ponadto do platformy zostało stworzonych bardzo wiele modułów, które rozszerzają jego możliwości.  Nie jest to może tak rozbudowany ekosystem jak w przypadku WooCommerce (gdzie należy zsumować rozszerzenia do WooCommerce z wtyczkami do samego WordPressa), ale i tak wybór jest szeroki. W WooCommerce możemy jednak korzystać z większej ilości bezpłatnych wtyczek.

Ze względu na dużą popularność PrestaShop, zewnętrzni usługodawcy tworzą także integracje dla systemu. Dotyczy to np. systemów płatności, księgowych czy usług kurierskich.

Wady Prestashop to:

płatne rozszerzenia

PrestaShop dysponuje wyraźnie większą ilością bazowych funkcjonalności niż WooCommerce, ale rozszerzenia do systemu są w większości płatne (w przypadku sklepu „WordPressowego”, wiele z nich jest bezpłatnych lub dostępnych w modelu freemium).

Fakt ten naraża początkującą firmę na odczuwalne koszty, ponieważ często okazuje się w trakcie budowania sklepu, że niektórych funkcjonalności w platformie brakuje i trzeba je dokupić odpowiednie rozszerzenia. Trudniej przez to oszacować budżet przedsięwzięcia.

stosunkowo wysokie koszty wdrożenia

Wdrożenie sklepu opartego na PrestaShop, który jest dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb jest droższe niż ma to miejsce w przypadku spersonalizowanego sklepu WooCommerce. Doliczyć do tego należy jeszcze płatne dodatki, przez co koszt jeszcze wzrośnie i może stać się zbyt wysoki dla wielu początkujących firm. 

problemy z wydajnością

PrestaShop oferuje nam stosunkowo dużą ilość funkcjonalności. Rzecz w tym, że niewielkie sklepy często ich nie wykorzystują, a jednocześnie witryna jest zmuszona je obsługiwać. W przypadku mniejszych biznesów, gdy oferujemy ograniczony asortyment, łatwiej nam będzie osiągnąć optymalną wydajność, używając WooCommerce, gdyż zawiera on mniejszą liczbę funkcji.

Możliwości PrestaShop rozwijają ponadto dodatki. Warto jednak pamiętać, że tak jak w przypadku WooCommerce, każdy z nich obniża wydajność strony. Dlatego też należy instalować jedynie te, które są nam naprawdę potrzebne.

ręczne aktualizacje

Aktualizacje kodu PrestaShop publikowane są minimum 2 razy w miesiącu. Jednocześnie musimy je wprowadzać ręcznie. Jeżeli tego nie zrobimy, nie tylko utracimy możliwość korzystania z nowych funkcji platformy. Możemy narazić się także na problemy związane z bezpieczeństwem, ponieważ update’y nieraz wynikają z chęci wprowadzenia przez developerów łat w systemie związanych właśnie z tą dziedziną. Czynności te wymagają systematyczności i mogą być uciążliwe.

Magento

Magento jest zaawansowaną platformą e-commerce typu open source, cieszącą się na świecie wielką popularnością. W Polsce jest rzadziej stosowana niż PrestaShop czy sklepy SaaS, ale i tak warto zwrócić na nią uwagę.

Podstawowe zalety systemu to:

otwarte oprogramowanie

Punkt ten dotyczy wszystkich platform typu open source, czyli także np. PrestaShop czy WooCommerce. Dzięki możliwości modyfikowania kodu oprogramowania możemy dostosowywać sklep do swoich potrzeb i bez przeszkód go rozwijać.

duża ilość funkcjonalności

W podstawowej wersji Magento, przed instalacją rozszerzeń, możemy korzystać z wielu funkcjonalności niedostępnych w innych systemach e-commerce. Należą do nich m.in.: możliwość umieszczania w ofercie różnych wersji produktów i różnicowania dla nich cen czy zaawansowane opcje rabatowania umożliwiające proponowanie klientom spersonalizowanych ofert.

Funkcją niezwykle istotną dla dużych przedsiębiorstw jest możliwość prowadzenia wielu sklepów za pomocą jednej instalacji systemu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zarządzać np. sklepami sieci działającymi na różnych rynkach.

Magento jest także często wybierany przez firmy działające na rynku B2B ze względu na zaawansowane możliwości konfiguracji produktów. Otrzymamy także dostęp do wysokiej jakości narzędzi raportowania.

skalowalność

Magento jest jedynym systemem e-commerce, który można w zasadzie bez żadnych ograniczeń rozwijać. Ograniczają nas tu jedynie wyobraźnia i umiejętności developera. Dzięki możliwości modyfikacji kodu, dużej ilości dodatków, ale przede wszystkim zaawansowanego kodu oprogramowania, jesteśmy w stanie dostosować system do biznesu każdej skali.

Ważna jest także bardzo wysoka wydajność silnika Magento, który optymalnie wykorzystuje zasoby serwera. Dzięki temu sklep, który nawet gwałtownie się rozwija, notując wysoki przyrost ilości użytkowników, może działać wydajniej niż w przypadku innych platform e-commerce (trzeba jednak zaznaczyć, że dotyczy to przede wszystkim naprawdę dużych przedsięwzięć - w małych i średnich sklepach wydajność WooCommerce czy PrestaShop będzie w zupełności wystarczająca).

korzystny dla SEO

Magento jest uważane za platformę najbardziej sprzyjającą pozycjonowaniu. Wynika to m.in. z możliwości optymalizacji tworzenia adresów URL, automatyzacji umieszczania metadanych czy tworzenia przyjaznych linków.

Ponadto sklepy stworzone w Magento mają szansę dobrze współpracować z urządzeniami mobilnymi. Ma to wyjątkowe znaczenie, ze względu na stosowany przez Google algorytm Mobile First Index umieszczający wyżej w wynikach wyszukiwania strony przyjazne smartfonom i tabletom.

Jako wady Magento można wymienić m.in.:

koszty wdrożenia

Jest to najczęstsza bariera wejściowa, którą napotykają przedsiębiorcy chcący pracować za pomocą Magento. Koszt wdrożenia systemu może wynieść nawet 30-40 tys. zł, co jest dla wielu początkujących firm kwotą zaporową. 

zapotrzebowanie sprzętowe

Aby sklep oparty na Magento mógł funkcjonować, musi być obsługiwany przez bardzo wydajny serwer. Sprawia to, że firma, która dopiero się rozwija i nie przynosi jeszcze wysokich dochodów, będzie musiała ponosić wyższe stałe koszty utrzymania hostingu.

Konkurencyjne systemy e-commerce mają niższe wymagania bazowe dotyczące serwera. Oznacza to, że firma będzie mogła zdecydować się na bardziej kosztowny hosting dopiero gdy zanotuje większą ilość użytkowników korzystających ze strony (a zatem jej dochody będą wyższe).

stosunkowo skomplikowany interfejs

W porównaniu do konkurencyjnych platform interfejs Magento jest mniej intuicyjny. Sprawia to, że pracownicy, nawet jeśli mieli już do czynienia z jakiegoś rodzaju systemem sklepu internetowego, będą musieli poświęcić sporą ilość czasu na naukę. Opóźni to moment osiągnięcia pełnej wydajności działania przedsięwzięcia.

Dla odmiany WooCommerce cechuje się wyjątkowo prostą obsługą. System nie jest bardziej skomplikowany niż intuicyjny WordPress (w ramach którego działa). Sprawia to, że błyskawicznie możemy rozpocząć sprawną sprzedaż, bez tracenia czasu na długotrwałe szkolenie pracowników.

Ważna decyzja o wyborze platformy

Zanim zdecydujemy się na konkretną platformę e-commerce, musimy starannie ocenić nie tylko nasze obecne potrzeby, ale także, w miarę możliwości, prognozować przyszłe. Dlatego też powinniśmy stworzyć kompetentny biznesplan, aby wiedzieć, w jakim stopniu chcemy rozwinąć sklep.

Jeżeli nie dopasujemy rozwiązania do naszych potrzeb i prognoz, z jednej strony zaryzykujemy wybór platformy, która nie spełni wymagań naszego przedsięwzięcia, jeżeli z czasem się ono rozrośnie.

Z drugiej strony decydując się na rozwiązanie „na wyrost”, poniesiemy niepotrzebne koszty w postaci wydatków na wdrożenie, szkolenie pracowników i hosting. Dlatego też warto dokładnie przeanalizować dostępne możliwości i zestawić je ze swoimi wymaganiami, nie podejmując decyzji pochopnie, kierując się jedynie popularnością danego systemu. 

Cookies Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności