TechBlog - wszystkie artykuły

Serwis www - jak istotna jest rola testera w jego tworzeniu?

Serwis www ma ogromne znaczenie dla budowania wizerunku i reputacji firmy. Proces jego tworzenia jest obarczony dużym ryzykiem powstawania błędów, które czasem są nie do wychwycenia przez programistę. Często dopiero podczas korzystania z serwisu użytkownicy napotykają na takie problemy jak zepsute linki, nieładujące się obrazy czy niedziałające formularze. Dlatego testowanie jest tak ważnym etapem w procesie tworzenia serwisów www dla zapewnienia jego maksymalnej stabilności i funkcjonalności. To ono decyduje o jakości produktu końcowego i minimalizuje ryzyko wystąpienia błędów podczas jego użytkowania. W efekcie przekłada się to na zwiększenie współczynnika konwersji celu, czyli mówiąc najprościej pozyskania klientów.

Aby dobrze przetestować serwis, należy wystawić go na krytyczną ocenę potencjalnych odbiorców. W taką rolę najczęściej wciela się tester, dla którego najważniejsza do oceny staje się funkcjonalność serwisu.


Sposób na minimalizację ryzyka

Użytkownicy są przyzwyczajeni do wysokiego standardu i bezawaryjnego działania stron internetowych. Nawet najmniejsze błędy i niemożliwość wykonania zamierzonego działania wpływają na utratę zaufania, a w konsekwencji rezygnację z ich użytkowania. Aby ustrzec się przed błędami, należy w jak największym stopniu zminimalizować ryzyko powstania awarii, zatrzymania systemu czy utraty danych za pomocą odpowiednich testów.

Różnorodność testów

Testowanie to wiele rodzajów procesów, których celem jest sprawdzenie różnych obszarów, pod wpływem różnych warunków. Rodzaj testów i długość ich trwania uzależniona jest od stopnia złożoności projektu. Powinny one być wieloetapowe, a cały proces powtarzalny. Testom podlega zarówno kod, jak i dokumentacja projektu. Możemy przyjąć, że im więcej testów, tym większa szansa na naprawienie ewentualnych błędów, poprawienie jakości i zwiększenie wyników wydajności serwisu. Jednak dobrze prowadzony projekt to taki, w którym stosuje się metody i narzędzia, które optymalizują czas i koszty.


Zgodność serwisu ze standardami internetowymi

Oprócz zwiększenia przyjazności dla użytkownika testowanie ma uczynić serwis bardziej dostępnym oraz z większą szansą na wyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych.

Podstawowym zadaniem każdego testera jest sprawdzenie, czy serwis działa dobrze we wszystkich powszechnie używanych przeglądarkach oraz czy jest dostosowany do różnych urządzeń mobilnych.

Zwiększenie współczynnika konwersji

Najpopularniejszym testem przy tworzeniu serwisów jest obecnie sposób przekształcania większej liczby odwiedzających w klientów. Do pomiaru liczby gości przydatne może okazać się także testowanie pod kątem prawidłowej instalacji Google Analytics. Aby wizyty na stronie niosły prawdopodobieństwo zwiększenia współczynnika konwersji, trzeba wykonać szereg innych testów jak np. testy A/B lub testy wielowymiarowe.

Kolejną ważną częścią są testy SEO, które pomagają serwisowi uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwarkach. W ich zakres wchodzi sprawdzenie tego, czy tytuł i opis serwisu korespondują z jego przeznaczeniem oraz czy prawidłowo użyto tagów nagłówków (np. H1, H2) i znaczących słów kluczowych.


Użyteczność

Tester musi upewnić się, że serwis jest użyteczny tzn. czy spełnia założenia, dla których został zaprojektowany, a ponadto czy użytkownicy z niego korzystający będą mieli tylko pozytywne odczucia. Tester sprawdza, czy system nawigacji jest jasny i zrozumiały, architektura informacji przemyślana, a przekaz treściowy spójny. Dlatego testowanie zawartości strony www, choć wydaje się najprostszym i często pomijanym etapem, ma istotne przełożenie na przyciągnięcie użytkowników, ich zaufanie i pozostanie w serwisie. Sprawdzeniu muszą podlegać także: czas ładowania witryny, rozmiary czcionek i odstępy między wierszami, poprawność użycia grafik w odpowiednim rozmiarze, poprawność użycia tagów ALT dla obrazów, poprawność użycia przycisków i linków w celu ułatwienia nawigacji, łatwość użycia przycisku wyszukiwania, poprawność ortograficzna i gramatyczna treści.

W testach użyteczności należy uwzględnić także testy dostępności serwisu, w których sprawdzane jest, czy może on być łatwy w obsłudze dla osób niepełnosprawnych.


Zainteresował Cie ten artykuł?

Oferujemy profesjonalne wsparcie programistów w technologii WEB - napisz do nas!


Bezpieczeństwo

W przypadku rozbudowanych serwisów zbierających dane o użytkownikach bardzo ważne jest przeprowadzenie odpowiednich testów bezpieczeństwa, które uwzględnią podatność serwisów na ataki hakerskie. Należy założyć, że mimo testów mogą wystąpić nieprzewidziane błędy w serwisie spowodowane czynnikami wewnętrznymi lub zewnętrznymi, na które nie mamy wpływu. Dlatego tak ważne jest zapewnienie obsługi błędów.


Wydajność

Testowanie musi także obejmować sprawdzenie serwisu pod kątem takich atrybutów jak szybkość wczytywania, niezawodność, responsywność, stabilność, skalowalność w różnych warunkach obciążenia.

Serwis wraz ze wzrostem ruchu może być coraz bardziej obciążony. Mogą także zdarzyć się regularne przestoje – momenty, kiedy jest niedostępny albo działa zbyt wolno. Aby upewnić się, że serwis będzie działał poprawnie w różnych stanach obciążenia, wykonuje się jego testy wydajnościowe, co daje możliwość sprawdzenia jego stabilności i szybkości reakcji przy określonym obciążeniu.

Nie można zapomnieć o sprawdzeniu poprawności i kompatybilności wszystkich aplikacji, wtyczek i rozszerzeń innych firm, z których korzysta serwis.

Testy funkcjonalne

Podstawowym rodzajem testów są testy funkcjonalne, w których tester ma za zadanie upewnić się, że serwis działa zgodnie ze specyfikacją wymagań. Realizuje je m.in. sprawdzając poprawność:

  • różnych pól (np. listy rozwijane, pola tekstowe, pola wyboru, przyciski opcji, linki);
  • linków wewnętrznych i zewnętrznych, czy są odpowiednio połączone z oczekiwanymi stronami;
  • formularzy internetowych, czy dane są poprawnie przechwytywane;
  • bazy danych w celu skutecznego przetwarzania danych;
  • testów plików cookie oraz właściwego przechowywania wrażliwych danych w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników;
  • obsługi błędów.

Techniki ułatwiające testowanie serwisów

Zautomatyzowane testowanie

Dla rozbudowanych serwisów stosuje się testy automatyczne, dzięki którym tester może zaoszczędzić dużo czasu w porównaniu z ręcznym wykonywaniem każdego przypadku testowego.

Mobilne emulatory i symulatory

Aby przyśpieszyć proces testowania na urządzeniach mobilnych i systemach operacyjnych, najprostszym wyjściem jest użycie mobilnych emulatorów i symulatorów.

Testowanie warunkiem jakości serwisu

Serwisy tworzy się z myślą o dotarciu z przekazem do jak największej liczby odbiorców. Tylko dzięki testowaniu można znacznie zwiększyć szanse, że serwis będzie łatwy w obsłudze. Użytkownik często zupełnie inaczej interpretuje poruszanie się po serwisie niż zaplanował to projektant funkcjonalności. Dlatego spojrzenie na serwis oczami testera jest niezbędne do zminimalizowania błędów i poprawienia jego przyjazności.

Aby uzyskać lepsze wyniki w procesie tworzenia serwisu www, należy docenić i nadać szczególną wartość roli testera, pamiętając, że dbałość o szczegóły strony to okazywanie szacunku ludziom, którzy z niej korzystają.

Cookies Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności